جزئيات ISO 9001

۵۰ بازديد

جزئيات ISO 9001

استاندارد واقعي و رسمي ISO 9001 كه توسط ISO تعريف شده است به 10 بخش تقسيم مي‌شود.

 

گوشت استاندارد در هفت بخش گذشته يافت مي‌شود ، بنابراين سه مورد اول فقط در اينجا پوشش داده مي‌شوند. من مطالب هر يك را در زير خلاصه كرده‌ام.

 

بخشهاي 1 ، 2 و 3: مقدمه ، منابع و تعاريف

سه بخش اول عمدتاً مقدماتي است و شامل اطلاعات كلي درباره اهداف سازمان و همچنين ارجاع به اصطلاحات و تعاريف ISO است.

 

به خاطر اين مقاله ، و به منظور درك روند صدور گواهينامه ISO ، مهم نيست.

 

بخش 4: زمينه سازمان

اين بخش به تلاش براي درك سازمان در شرايط فعلي آن مي‌پردازد. از اين نظر ، متن به موضوعات داخلي و خارجي اشاره دارد كه مي‌توانند جهت استراتژيك را تحت تأثير قرار دهند و همچنين ليستي از ذينفعان و سهامداران.

 

اين زمينه همچنين شامل دامنه سيستم مديريت كيفيت ، ازجمله ليست كاملي از رويه‌هاي شركت است.

 

بخش پنجم: رهبري

اين امر در درجه اول به تعيين نقش تصميم گيرندگان مختلف در طراحي و اجراي سيستم مديريت كيفيت مربوط مي‌شود.

 

معمولاً ليستي از افراد مرتبط را به همراه نقش و مسئوليت‌هاي آن‌ها و نحوه در نظر گرفتن آن‌ها از اجراي سيستم مديريت كيفيت در بر مي‌گيرد.

 

اين بخش بايد تعهد مديريت را براي اطمينان از رضايت مشتري ، تعريف مشخص سياست كيفيت و نقشها و مسئوليتهاي مختلف مربوط به سيستم مديريت كيفيت در كل سازمان را مشخص كند.

 

بخش 6: برنامه ريزي

وظيفه اين بخش شناسايي دقيق خطرات و فرصتهاي اجراي سيستم مديريت كيفيت و همچنين اهداف روشن براي بهبود و برنامههاي دستيابي به اين اهداف است.

 

گنجاندن تجزيه و تحليل SWOT در اين بخش براي همسويي اهداف بهبود با خطرات و فرصت‌هاي موجود مفيد است.

 

بخش 7: پشتيباني

اين پشتيباني عمدتاً بر مديريت و تخصيص منابع در طراحي و اجراي سيستم مديريت كيفيت متمركز است.

 

اين شامل منابع انساني ، ساختمان‌ها ، زيرساخت‌ها ، محيط‌هاي تجاري ، دانش سازماني ، و نظارت و رديابي منابع است.

 

علاوه بر اين ، اسناد و سوابق مورد نياز براي تمام عمليات در سازمان معمولاً در اينجا مشخص مي‌شود.

 

بخش 8: روند كار

اين بخش همه موارد مربوط به برنامه ريزي و انتشار محصولات يا خدمات درون سازمان شمارا شامل مي‌شود.

 

اين شامل الزامات برنامه ريزي ، الزامات ويژگي محصول ، طراحي محصول ، بررسي و هرگونه فرآيند اضافي مرتبط با خدمات است.

 

بخش 9: ارزيابي عملكرد

با اين كار همه موارد لازم براي تحليل عملكرد سيستم مديريت كيفيت توضيح داده خواهد شد.

 

اين شامل رديابي و ارزيابي پارامترهاي فرآيند ، شناسايي و ارزيابي رضايت مشتري ، انجام مميزي عملكرد داخلي و بررسي مستمر خود سيستم مديريت كيفيت است.

 

بخش 10: بهبود

آخرين بخش تمام مواردي است كه براي بهبود مستمر سيستم مديريت كيفيت لازم است.

 

اين شامل ارزيابي عمليات و انجام اقدامات اصلاحي براي افرادي است كه بي اثر تلقي مي‌شوند.

 

به‌عنوان‌مثال ، اگر از نرم افزار BPM مانند پردازش خيابان استفاده مي‌كنيد ، اين ممكن است به اين صورت باشد كه تعيين مي‌كند آيا مي‌توان از ويژگيهاي الگوي چك ليست مانند منطق شرطي يا سررسيدهاي ديناميكي براي اتوماسيون بخشهايي از فرآيند استفاده كرد.

http://www.wdir1.com/link/221361/%da%af%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%88-%da%a9%d9%87-%d9%85%db%8c%da%af%d9%86-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%d8%a7-%da%86%db%8c%d9%87

تجهيزات حفاظتي در فرودگاه ها

۵۱ بازديد

پهپاد حفاظتي و بازار رو به رشد پهپادها

پهپاد ها و خصوصا پهپاد هاي حفاظتي امروز در سيستم هاي مختلفي مانند معادن، ساختمان سازي و حتي رصد كردن حريم خصوصي اماكن وسيع و بزرگ كاربرد هاي فراواني پيدا كرده است. از سوي ديگر پهپاد ها و هواپيما هاي بدون سرنشين مورد استفاده گسترده  در صنعت نظامي و حملات ميان گروه ها و كشورهاي مختلف قرار گرفته است كه موضوع بحث اين مقاله نيست. استفاده مفيد براي بهبود محيط زندگي از پهپاد هاي حفاظتي مي تواند به بهبود امنيت شهروندان يك شهر كمك شاياني داشته باشد اما در اين ميان قبل از هر چيز مشتريان و كاربران پهپاد هاي حفاظتي بايد قوانين و مقررات اين حوزه را بشناسند و نكاتي در اين خصوص را مد نظر قرار دهند. اينكه در ايران چنين قوانيني هنوز تنظيم نشده است و البته بازار اين تكنولوژي هنوز به اندازه كافي در ايران گسترش نيافته يك نقص و خلل در اين حوزه به حساب مي آيد كه البته دير يا زود كشور ما نيز بايد به فكر تنظيم چنين مقرراتي باشد.

قوانين و محدوديت هاي پهپاد حفاظتي

همانطور كه اشاره كرديم در ايران قوانين مدوني در حوزه پرواز پهپادها با هدف حفاظت وجود ندارد به همين دليل به بررسي قوانين حوزه پهپاد هاي حفاظتي در كشور آمريكا پرداخته ايم. در ايالات متحده، كمپاني هاي خدمات پهپاد و مشتريان شركت ها با مقررات سختگيرانه اي مواجه مي شوند كه كاربري بسياري از پهپادهاي غير تفريحي را محدود مي كنند. تنظيم چنين مقرراتي بر عهده سازمان  FAA (اداره هوانوردي فدرال ) قرار دارد كه هنوز به حد تكامل خود در زمينه قانون گذاري پروازهاي پهپادي نرسيده است.

FAA در راستاي تنظيم مقررات پروازهاي پهپادي در سال هاي پذشته اقداماتي انجام داده تا كاربري پهپاد توسط شركت ها را كمرنگ تر كند. اين اقدامات شامل اجراي پروژه برنامه آزمايشي ادغام سيستم هواپيماهاي بدون سرنشين (UAS) مي باشد، اما بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين قانون بايد سال ها قبل از تعيين چارچوب براي فعاليت پهپادهاي تجاري بر فراز مناطق پر جمعيت تنظيم مي شد.
در حال حاضر راه اندازي و به پرواز درآوردن يك هواپيماي بدون سرنشين كوچك با قانون 107 (FAA) محدود مي شود. از سوي ديگر به تازگي قوانيني به تصويب رسيده كه بر اساس آن پهپادهاي كوچك بايد در ميدان ديد يك اپراتور باشند و تنها مي توانند بر فراز انسان ها پرواز كنند. اجراي اين قوانين در ابعادي گسترده تر از مثلاً يك زمين گلف، عملاً غير ممكن است.
نايب رئيس خدمات هوا فضا در كمپاني نوآوري سيستم هاي بدون سرنشين FAA سعي كرده تا اين مشكلات را هر چه سريع تر براي پهپادها حل كند و براي اين موضوع برنامه هايي ارائه شده است كه انتظار تحول در قوانين و همچنين تكنولوژي هاي جديد پهپادهاي نظارتي در سال 2021 را بيشتر كرده است. هايك ويژن   

همچنين كارشناسان حوزه هوا فضا معتقد هستند كه محدوديت هاي مربوط به محيط به پرواز درآمدن پهپادها بايد كاهش يابد چرا كه امكان توسعه فناوري در اين بخش را به شدت محدود كرده است. با اين اوصاف، هم اكنون و با همين قوانين نا منظم و دست و پا گير نيز محيط ها و موارد كاربري بسياري وجود دارد كه در آن پهپاد حفاظتي مي تواند به صورت قانوني و مطمئن به پرواز درآيد. اين موارد كاربري عبارتند از پروژه هاي زيرساختي و لوله كشي در مناطقي با تردد كنترل شده، كار در معادن، زمين هاي گلف و ساير صنايع مانند بيمه، مديريت بحران، مديريت حياط وحش و حتي مديريت اطفاي حريق.  در حال حاضر دولت ها در سرتاسر دنيا تلاش مي كنند تا محدوديت ها و مقررات را به گونه اي تعيين كند كه فضاي كافي براي انجام كارهاي نامبرده وجود داشته باشد.

رشد سريع بازار استفاده از پهپادها در جهان

گزارش جديد نشان مي‌دهد كه تا سال ???? بازار جهاني پهپادها به يك بازار  ?? ميليارد دلاري تبديل مي شود كه اين رقم نشان از افزايش ?/ ?? درصدي نسبت به سال ???? دارد. همچنين بر اساس اعلام مركز تحقيقات گراندويو، بازار تجارت پهپادها در جهان به ارزش ??/ ?? ميليارد دلار تا سال ???? خواهد بود. سرعت رشد اين بازار نشان از يك سونامي وقايع جديد در آسمان هاي شهرها مي دهد.
خبرگزاري اسپوتنيك در گزارشي مدعي شده است كه مركز آمارگيري ام آر سي نشان مي‌دهد كه استفاده نظامي از پهپادها در جهان در حال افزايش است. هم چنين استفاده از آنها در عمليات ايمني عمومي مانند عمليات تحقيقاتي و امدادرساني، ارائه خدمات پزشكي، مديريت موارد اورژانسي و آتش‌سوزي در جهان نيز  روبه گسترش است.
يكي از دلايل افزايش نگراني ها در استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين نبود مقرارت و نبود خلبان‌هاي حرفه‌اي در كشورها است چرا كه در فضاي عدم نظارت كافي و نبود قوانين براي استفاده از پهپاد ها  كنترل تصادفات و حوادث ناشي از اين هواپيماهاي بدون سرنشين ممكن است هزينه هاي جبران نا پذير مالي و جاني براي ديگر شهروندان ايجاد كند. لازم به ذكر است كه در حال حاضر نقش پهپادها از حوزه سرگرمي كه در گذشته مورد استفاده قرار مي‌گرفت، خارج شده و اكنون در طيف گسترده‌اي از حوزه ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بيشتر بخوانيد:    نصب دوربين مداربسته

هنگام ارزيابي پهپاد به چه نكاتي بايد توجه كنيم

براي انتخاب نوع پهپاد، بايد شرايط كسي كه قرار است از پهپاد استفاده كند و موارد كاربرد پهپاد مشخص شود. يكي از رايج ترين موارد كاربري پهپاد حفاظتي، مفهوم «پهپاد در فضاهاي محدود» است كه در آن فضايي به عنوان پاركينگ پهپاد در نظر گرفت مي شود كه ايستگاهي براي شارژ مجدد پهپاد با قابليت مقاومت در برابر شرايط آب و هوايي مختلف را نيز دارا است. اين سيستم ها به سرعت نصب و راه اندازي مي شوند و به امكان پرواز و فرود خودكار مجهزند. در نتيجه براي تأسيساتي با نياز به حفاظت شبانه روزي بسيار مناسب خواهند بود.
يكي ديگر از ملاحظات در مورد انتخاب پهپاد اين است كه آيا كمپاني شما قصد دارد پهپاد حفاظتي را به عنوان يك سرمايه با ارزش افزوده در نظر بگيرد يا از آن به عنوان يك سرويس براي ارائه خدمات بهتر استفاده نمايد. قيمت دوربين مداربسته

 سطح اتوماتيك و هوشمند بودن پهپاد

بسياري از پهپادها به قابليت عدم برخورد به موانع و نيز قابليت هاي خودكار ديگري نظير فرود و پرواز اتوماتيك و بدون نياز به هدايت مجهز هستند.
در نهايت نكات مربوط به حفاظت داده ها و سايبري نيز بايد مد نظر قرار گيرد. از آنجا كه هواپيماهاي بدون سرنشين اغلب كار نظارت تصويري از مكان هاي حساس را انجام مي دهند، حفظ داده ها با رمزگذاري و تضمين محرمانه ماندن دارايي هاي ارزشمند شركت ها از اهميت بالايي برخوردار است. هر شركت معتبري كه از پهپاد استفاده مي كند بايد امنيت و حفاظت اطلاعات جمع آوري شده از پهپاد ها را بيش از كل پروسه نظارت خود جدي بگيرد چرا كه در اين صورت خود به خود اطلاعات بسيار مهمي را در معرض دسترسي سارقان و گروه هاي هكري قرار داده است.  تجهيزات دوربين مداربسته

پهپادچه خسارتي مي‌تواند به هواپيما وارد كند؟

از سال 2017 تا كنون هر ساله ميزان حوادث ناشي از برخورد پهپادها به هواپيماهاي مسافربري بيشتر شده است. در اكثر موارد آسيب ها جزيي بوده است اما اين موضوع مي تواند به يك احتمال پر خطر براي پرواز هاي مسافر بري در سراسر دنيا تبديل شود. تحقيقات بسيار محدودي در زمينه برخورد احتمالي يك پهپاد و هواپيما انجام شده است و در نتيجه نمي توان با قطعيت از ميزان خسارت احتمالي در چنين برخوردهايي صحبت كرد. با اين حال در شبيه سازي انجام شده در دانشگاه ديتون آمريكا با برخورد يك پهپاد 4 پره يك كيلوگرمي با يك هواپيماي مسافربري با سرعت بيش از 300 كيلومتر بر ساعت آسيب مي تواند به حدي شديد باشد كه يك فاجعه رخ دهد. تي وي تي 

در  تحقيق ديگري كه توسط اداره هوانوردي فدرال آمريكا درخصوص امنيت سيستم هواپيماي بدون سرنشين انجام شده، نشان مي دهد كه پهپادها مي‌توانند بيش از پرندگان در هنگام تصادف خسارت ايجاد كنند و ممكن است باتري ليتيم-يون آنان در اثر چنين برخوردي آتش گرفته و موجب آتش سوزي شود.

  1. https://seowebmaster.blogsky.com/1399/11/04/post-66/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  2. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-44/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  3. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-50/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  4. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-48/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  5. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-46/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  6. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-42/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  7. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-48/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  8. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-46/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  9. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-44/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  10. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-40/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  11. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-46/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  12. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-44/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  13. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-42/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  14. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-31/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  15. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-37/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  16. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-35/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  17. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-33/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  18. http://webmaster.sitearia.ir/post-341216.html
  19. http://webmaster.sitearia.ir/post-341222.html
  20. http://webmaster.sitearia.ir/post-341220.html

رعايت 8 نكته طلايي هنگام تعويض لنت ترمز

۵۴ بازديد

از نكات مهم در عملكرد مطلوب سيستم ترمز، نصب صحيح لنت ترمز مي­باشد. به همين دليل، جهت استفاده شما عزيزان، نكات عمومي‌نصب لنت ترمز را كه بر اساس استانداردهاي VRI (انجمن توليد كنندگان لنت ترمز آلمان) و FEMFM (سازمان توليدكنندگان لنت ترمز اروپا) مي­باشد گردآوري كرده ايم.

ديسك و لنت­هاي ترمز را از لحاظ اينكه آيا به حد سايش رسيده ­اند يا خير، بررسي كنيد. قبل از تعويض لنت ترمز، بايد تمامي‌قطعات مربوط به محور و سيستم هيدروليكي كنترل شده و بايد تمامي‌قطعات آسيب دبده تعويض گردند.

لنت ترمز تيگران

اندازه ­گيري ضخامت ديسك ترمز

ديسك ترمز را با كوليسي مناسب اندازه­ گيري كنيد.به حداقل ضخامت توجه شود.

توجه داشته باشيد كه ضخامت ديسك نبايد تا پايان عمر مفيد لنت­هاي نو از حداقل ضخامت مجاز كمتر شود. بر اساس نوع سيستم ترمز، بايد بلبرينگ چرخ و يا سنسور حلقه­ اي (كونيك بلبرينگ) تعويض شود.

 

زنگ زدايي از سطح تماس و توپي چرخ

پس از برداشتن ديسك­هاي ترمز قديمي‌بايد سطح تماس و لبه ­هاي توپي چرخ به كمك وسيله ­اي مناسب (مانند برس سيمي، سمباده كاغذي و غيره) كاملا زنگ زدائي شود.

لنت ترمز پژو تيگران

مراقب باشيد در هنگام تميز كردن به توپي چرخ آسيب نرسانيد.

كاليپر ترمز كه هنوز به سيستم هيدروليك متصل است بايد به گونه ­اي سفت شده باشد كه هيچ فشاري به لوله ترمز نياورد.

 

پاك كردن سطح تماس و توپي چرخ

براي تميز كردن سطوح تماس فلزي از اسپري پاك كننده و براق كننده استفاده كنيد.

توصيه مي­شود جهت اطمينان از عدم خوردگي و آسيب­ديدگي، توپي چرخ پاكيزه شده را به كمك وسيله اندازه ­گيري مناسبي (ساعت اندازه­گيري شيطانكي همراه با پايه) كنترل كرده و صفحه نگهدارنده توپي چرخ را از نظر پاكيزگي و صدمات احتمالي كنترل كنيد.

 

صفحه نگهدارنده سيلندر ترمز و شفت راهنما را زنگ­زدايي نماييد.

با توجه به نوع طراحي، بوسيله برس سيمي‌يا سوهان سفت اقدام به زنگ ­زدايي و پاك نمودن مواد چسبنده از روي براكت كاليپر و ميله ­هاي راهنما نماييد.

توجه داشته باشيد كه هنگام نظافت، به صفحه نگهدارنده كاليپر ترمز آسيب نرسانده و آسيب ­ديدگي و صدمات احتمالي را با چشم كنترل كنيد.

قيمت لنت ترمز

 

گريس­كاري سطوح راهنماي سيلندر ترمز

سطوح راهنماي تميز شده ­ي سيلندر ترمز را به كمك گريس حرارتي فاقد مواد جامد (فاقد فلز) چرب نماييد.

توجه كنيد از كرم مسي (Copper paste) استفاده نكنيد.

 

نصب ديسك ترمز

ديسك ترمز نو را بر روي توپي چرخ قرار داده و با توجه به نوع سيستم آن را به كمك پيچ­هايش محكم كنيد.

توصيه مي­شود ديسك نصب شده را به كمك گيج ساعتي كنترل كنيد طوريكه ساعت اندازه ­گيري در حدود ??ميليمتر پايين­تر از لبه بيروني باشد. بهتر است اين اندازه­ گيري روي چرخ سوار شده انجام شود.

 

پيستون ترمز را به حالت اوليه خود برگردانيد.

جهت جلوگيري از فشردگي و تابيدگي پيستون هميشه بايد آن را به كمك ابزار مخصوص به حالت اوليه برگردانيد.

جهت انجام اين عمل بايد به نوع كاليپر و يا سيستم ترمز، الزامات كارخانه سازنده و ابزار توصيه شده توسط آنها توجه نماييد.

شركت آريا فراز پارت آماده همكاري با تمام فروشندگان و شركتهاي پخش و توزيع لنت ترمز جهت فروش عمده لنت ترمز در سراسر كششور ميباشد.

 

جزوه علوم هفتم -مرجع كنكور ايران

۵۲ بازديد
&


  • [unable to retrieve full-text content]

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير كليك كنيد

جزوه علوم هفتم -مرجع كنكور ايران